KEMAHIRAN MENGURUS MASA
Jika anda seolah-olah tidak pernah mempunyai masa yang cukup, pengurusan masa yang lebih baik akan membantu anda mendapatkan semula kawalan tersebut.
Sama ada dalam pekerjaan anda atau gaya hidup anda secara keseluruhan, belajar bagaimana untuk menguruskan masa anda secara berkesan akan membantu anda berasa lebih tenang, fokus dan berada dalam kawalan.
"Tujuan pengurusan masa yang baik adalah untuk mencapai keseimbangan gaya hidup yang anda mahu," kata Emma Donaldson-Feilder, seorang ahli psikologi pekerjaan yang disewa.
Berikut adalah tip-tip utama Emma untuk pengurusan masa yang lebih baik:
Menyenaraikan Matlamat Anda
"Kerja siapa yang anda mahu, keutamaan anda dalam kehidupan, dan apa yang anda mahu capai dalam kerjaya atau kehidupan peribadi," kata Emma. "Maka itulah prinsip panduan bagaimana anda menghabiskan masa anda dan bagaimana anda menguruskannya."
Sebaik sahaja anda telah bekerja di luar gambaran yang lebih besar, anda boleh menyenaraikan beberapa matlamat jangka pendek dan jangka sederhana. "Mengetahui matlamat anda akan membantu anda merancang dengan lebih baik dan memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang akan membantu anda mencapai matlamat tersebut," kata Emma.
Membuat Senarai
Menyenaraikan tugasan adalah cara yang baik untuk menguruskan masa. "Cubalah dan lihatlah apa yang terbaik untuk anda," kata Emma.
Beliau lebih suka untuk menyimpan senarai tugasan dalam bentuk tunggal, untuk mengelakkan kehilangan mengesan beberapa senarai. "Menyimpan senarai akan membantu anda mendapatkan keutamaan dan masa anda. Ia boleh membantu anda menunda tugas-tugas yang tidak mendesak."
Pastikan anda menyimpan senarai anda di tempat yang boleh diakses. Jika anda sentiasa mempunyai telefon anda, simpanlah pada telefon anda.
Tumpuan Kepada Keputusan
Pengurusan masa yang baik di tempat kerja bermakna melakukan kerja yang berkualiti tinggi, bukan kuantiti yang tinggi. Emma menasihatkan supaya tidak menumpukan perhatian kepada kesibukan masing-masing, tetapi kepada keputusan.
"Menghabiskan lebih banyak masa pada sesuatu yang tidak semestinya mencapai lebih banyak," kata beliau. "Tinggal satu jam tambahan di tempat kerja pada akhir hari itu tidak boleh menjadi cara yang paling berkesan untuk menguruskan masa anda."
Mempunyai Rehat Makan Tengah Hari
Ramai orang bekerja ketika rehat tengah hari mereka, tetapi Emma mengatakan bahawa hal ini boleh menjadi tidak produktif. "Sebagai peraturan umum, dengan memperuntukkan sekurang-kurangnya 30 minit dari meja anda, akan membantu anda untuk menjadikan kerja anda lebih berkesan pada waktu petang," kata beliau.
"Pergi untuk berjalan-jalan di luar rumah atau lebih baik lagi, melakukan senaman," kata Emma. "Anda akan kembali semula bertenaga di meja anda, dengan satu set mata baru dan tumpuan akan dapat diperbaharui."
Merancang hari anda dengan rehat tengah hari juga akan membantu anda untuk membahagikan kerja anda agar menjadi lebih terkawal.
Mengutamakan Tugas-tugas Penting
Tugas boleh dibahagikan kepada empat kategori:
(1) segera dan penting
(2) tidak segera tetapi penting
(3) segera tetapi tidak penting
(4) tidak mendesak dan tidak penting
Orang yang mempunyai pengurusan masa yang baik menumpukan perhatian kepada aktiviti "tidak segera tetapi penting". Dengan cara itu mereka mengurangkan peluang aktiviti yang pernah menjadi "segera dan penting".
"Tujuannya adalah untuk belajar bagaimana untuk menjadi yang lebih baik untuk mengurangkan jumlah tugas segera dan penting. Mempunyai urusan dengan terlalu banyak tugas-tugas segera boleh memberi tekanan," kata Emma.
No comments:
Post a Comment